بلد بهتر است یا نشان؟

اپلیکیشن‌های بلد و نشان دو برنامه مسیریاب ایرانی هستند که امکانات مختلفی به کاربران خود ارائه می‌دهند، در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو پیامرسان پرداخته و امکانات و مزیت‌های استفاده از آنها را با هم بررسی کنیم، پس اگر برای شما هم سوال پیش آمده که بلد بهتر است یا نشان، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مسیریاب بلد
در ساال 1397 اولین نسخه اپلیکیشن بلد برای ایفون و اندروید منتشر شد، این مسیریاب در طول این مدت تغییرات و بروزرسانی‌های مداومی داشت که امکانات بسیاری را به کاربران ارائه می‌داد، در ادامه به بررسی بیشتر این برنامه خواهیم پرداخت.

رابط کاربری
این اپلیکیشن از رابط کاربری آسان و زیبایی برخوردار است که کاربران می‌توانند بدون سردرگمی از برنامه برای مسیریابی استفاده کنند، آیکون‌های مناسبت، متون خوانا و مراحل قدم به قدم این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن از مسیریاب استفاده کنند.

مسیریاب سخنگو
با دانلود مستقیم بلد برای ایفون یکی از امکانات خوبی که این برنامه به شما ارائه می‎دهد مسیریاب سخنگوی فارسی آن است، شما می‌توانید بدون نیاز به مشاهده پی در پی این اپلیکیشن از مسیریابی مطلع شوید، همچنین در این برنامه تنظیماتی برای تغییر صدا و سخنگو در نظر گرفته شده که با استفاده از آن می‌توانید سخنگوی مسیریاب را تغییر نمایید.

محاسبه زمان حدودی رسیدن به مقصد با توقف
هنگامی که مقصد مورد نظر خود را در برنامه بلد انتخاب می‌کنید این مسیریاب زمان حدودی رسیدن به مقصد را به شما نمایش خواهد داد، اما ویژگی منحصر به فرد این برنامه محاسبه حدودی رسیدن به مقصد با احتساب توقف در مسیر است.
با این ویژگی شما می‌توانید در طول سفر مکان‌هایی همچون پمپ بنزین یا مجموعه خدماتی و رفاهی را انتخاب کنید، این مسیریاب توقف در مسیر را به طول زمان سفر اضافه کرده و زمان حدودی رسیدن به مقصد را به شما نمایش خواهد داد.

نمایش ترافیک لحظه‌ای
امروزه به دلیل استفاده بالای خودروهای شخصی ترافیک به بخشی جدانشدنی از رانندگی تبدیل شده است، به همین دلیل پیدا کردن مسیری بدون ترافیک برای رسیدن به موقع به مقصد می‌تواند بسیار پراهمیت باشد، اپلیکیشن مسیریاب بلد با استفاده از تکنولوژی ماهواره‌ای GPS می‌تواند به صورت لحظه‌ای ترافیک مسیرها را نمایش دهد، از همین رو می‌توانید مطمئن باشید که با استفاده از مسیریاب بلد، برای رسیدن به مقصد تا حد امکان از مسیرهای بدون ترافیک و مناسب تر رانندگی خواهید کرد.

نمایش محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد
در اپلیکیشن بلد شما می‌توانید برای مسیریابی انتخاب نمایید که از محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد عبور کنید یا نه.

مسیریاب نشان
مسیریاب سخنگوی نشان در سال 1396 با هدف ارائه خدمات مسیریابی برای هموطنان منتشر شد، این اپلیکیشن با ارائه امکانات بروز کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کرد تا جایی که از مرز 20 میلیون کاربر عبور کرد و در حال حاضر بیش از 3 میلیون کاربر فعال روزانه را دارا است.

بروزرسانی‌های مداوم
یکی از ویژگی‌های خوب این مسیریاب بروزرسانی‌های مداوم برنامه است، مسیریاب نشان برای ایفون و اندروید به صورت مداوم بروزرسانی می‌شود، کاربران همچنین می‌توانند مشکلاتی را که حین استفاده از برنامه به آن بر می‌خورند گزارش دهند تا در اولین بروزرسانی رفع شود.

نقشه آفلاین
از برترین ویژگی‌های اپلیکیشن مسیریاب نشان قابلیت استفاده از نقشه آفلاین است، شما می‎توانید پس از جست‌و‌جو و انتخاب مقصد اینترنت خود را قطع کرده و به صورت آفلاین از مسیریاب نشان استفاده کنید، این ویژگی در مواقعی که آنتن‌دهی اینترنت ضعیف بوده و یا شارژ دستگاه شما کم است بسیار کاربردی است.
توجه داشته باشید که برای استفاده از نقشه آفلاین مسیریاب نشان باید نقشه شهر مورد نظر را دانلود نمایید، تنها کافیست شهر مورد نظر را انتخاب کرده و نقشه شهر را برای بار اول دانلود کنید.

نمایش پلاک ساختمان‌ها
پیدا کردن پلاک ساختمان در کوچه یا خیابان مقصد شاید راحت باشد اما ممکن است زمان بر باشد، اپلیکیشن نشان برای راحت‌تر کردن و دقت در انتخاب مقصد امکانی را برای کاربران ارائه داده که می‌توانند پلاک ساختمان‌ها را بر روی نقشه مشاهده کنند، این قابلیت تا مدتی قبل فقط در شهر تهران قابل استفاده بود اما در حال حاضر این ویژگی برای شهر‌های کرج و مشهد هم فعال شده است، به زودی قابلیت نمایش پلاک ساختمان‌ها در شهرهای دیگر هم اعمال خواهد شد.

اطلاع از زمان رسیدن وسایل نقلیه عمومی
مسیریاب نشان فقط برای رانندگان خودروهای شخصی نبوده و امکانات متفاوتی را برای اقشار جامعه ارائه می‌دهد، یکی از این امکانات نمایش رسیدن وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و مترو به ایستگاه است، با استفاده از این قابلیت شما می‎توانید از زمان دقیق رسیدن وسایل نقلیه عمومی به ایستگاه مورد نظر مطلع شوید.
یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بلد در همین راستا قابلیت مسیریابی به مقصد مورد نظر با استفاده از وسایل نقلیه است، پس از جست‌‌و‌جو و انتخاب مقصد می‌توانید وسایل نقلیه عمومی را انتخاب کرده و از نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به مبدا و مقصد مورد نظر اطلاع کنید.

نمایش و اعلان شرایط راه
در اپلیکیشن نشان شما می‌توانید اطلاعاتی همچون دوربین‌های کنترل سرعت، پلیس، شدت ترافیک، تصادف و حتی شرایط آب و هوایی را مشاهده کنید، همچنین اپلیکیشن نشان امکان گزارش اطلاعاتی همچون دوربین سرعت، تصادف و غیره را به کاربران می‌دهد.

مقایسه بلد و نشان
تا این قسمت از مقاله به معرفی و بررسی امکانات دو مسیریاب فارسی بلد و نشان پرداختیم، در ادامه سعی می‌کنیم این دو مسیریاب را از ابعاد مختلف با هم مقایسه کرده و برتری‌های هر کدام را عنوان کنیم.

رابط کاربری
رابط کاربری هر برنامه‌ای یکی از موارد مهم برای انتخاب اپلکیشن است، چون به کاربران کمک می‎کند تا بدون پیچیدگی از ویژگی‌ها و امکانات برنامه استفاده کنند، هرچند این مورد با سلیقه افراد هم ارتباط دارد اما برنامه باید با کمترین پیچیدگی و سردرگمی کاربران را به سوی استفاده از امکانات راهنمایی کند.
با مقایسه طراحی کاربری هر دو مسیریاب نشان و بلد می‌توانیم بگوییم که هردوی این برنامه‌ها از رابط کاربری مناسب و ساده‌ای برخوردار هستند، اما مسیریاب نشان کمی طراحی کاربری ساده‌تری دارد، در این برنامه شما می‌توانید در صفحه اصلی مکان‌های خدماتی و اظطراری نزدیک را انتخاب کنید، شما می‌توانید با مشاهده تصاویر رابط کاربری هر دو برنامه با توجه به سلیقه و حس خودتان از برنامه، یکی از آنها را انتخاب نمایید.

اطلاعات بیشتر نقشه
با اینکه هر دوی این مسیریاب‌ها نقشه‌کامل و جامعی از شهرهای مختلف دارند اما با توجه به فیدبک و نظرات کاربران مسیریاب نشان دارای اطلاعات و نقشه کاملتری از بلد است.

نمایش زمان تقریبی رسیدن به مقصد
برنامه نشان و بلد هر دو زمان تقریبی رسیدن به مقصد را محاسبه کرده و نمایش می‌دهند، اما با بررسی‌هایی که روی هر دو مسیریاب داشتیم متوجه شدیم که مسیریاب بلد کمی دقیق تر از رقیب اصلی خود یعنی نشان، زمان تقریبی رسیدن به مقصد را نمایش می‌دهد.

نقشه آفلاین
نقشه آفلاین یکی از امکانات پرکاربرد است که هردوی مسیریاب‌ها به درستی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، برای استفاده از این قابلیت کافیست برای بار اول نقشه شهر مورد نظر را دانلود کرده و سپس از این ویژگی استفاده کنید.

حالت رانندگی آزاد
یکی از امکانات خوبی که مسیریاب نشان به کاربران ارائه می‌دهد استفاده از حالت رانندگی آزاد است، بسیاری از مواقع راننده با مسیر آشناست اما نیاز دارد از طلاعات مهمی همچون دوربین، پلیس و دست‌اندازها باخبر شود، حالت رانندگی آزاد این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
مسیریاب بلد در حال حاضر این قابلیت را ارائه نمی‌دهد و برای استفاده از این ویژگی در برنامه بلد باید حتما مقصد را انتخاب نمایید.
نتیجه گیری
با توجه به بررسی‌های انجام شده مسیریاب‌های نشان و بلد هر دو در بخش‌هایی از رقیب خود عملکرد بهتری دارند، مسیریاب نشان در بخش‌های حالت رانندگی و اطلاعات نقشه عملکرد بهتری نسبت به مسیریاب بلد دارد اما این برتری در بخش‌‌ زمان تقریبی رسیدن بلعکس می‌باشد، در بخش‌های دیگر نیز هر دو مسیریاب به خوبی امکانات را به کاربران ارائه می‎دهد.
پس شما می‎توانید با توجه به استفاده خود، سلیقه خودتان در رابط کاربری و جمع‌بندی این مقاله از بین دو مسیریاب بلد و نشان یکی را انتخاب نمایید.
برای دانلود مسیریاب بلد و نشان نسخه IOS می‌توانید از اپ استور سیب ایرانی اقدام نمایید.